Bez względu na to, czy prowadzisz bloga, stronę firmową, czy sklep internetowy, prawdopodobnie zbierasz dane osobowe użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Jako administrator masz obowiązek ich o tym poinformować. Klienci oraz subskrybenci wybranych usług muszą mieć dostęp do komunikatu o zakresie przetwarzanych danych. Może on przybrać formę polityki prywatności. Dlaczego warto posiadać ją na swojej stronie?
Co to jest polityka prywatności?
Polityka prywatności to dokument, który dokładnie określa zakres oraz sposób przetwarzania danych użytkowników witryny przez jej operatorów. Zamieszczona na stronie internetowej regulacja, powinna wskazywać, w jakim celu wykorzystywane są gromadzone informacje osobowe oraz jak są zabezpieczane. Nie może w niej zabraknąć tożsamości i danych kontaktowych administratora serwisu. Do obowiązków tego ostatniego należy powiadomienie odbiorców o ich prawach – sposobie korygowania, sprostowania lub usunięcia danych oraz zmianie sposobu ich przetwarzania i gromadzenia. Polityka prywatności, choć nie wynika bezpośrednio z rozporządzenia o ochronie danych osobowych, to realizuje zawarty w nim obowiązek informacyjny.
Dokument nie tylko wypełnia obowiązek RODO na stronie internetowej, ale także buduje zaufanie pomiędzy operatorem witryny a jej użytkownikami.
Polityka prywatności na stronę internetową – kogo obowiązuje?
Choć polityka prywatności nie jest prawnie wymaganym dokumentem, stanowi standard w sieci. Nie jest potrzebna w przypadku, gdy dana platforma nie zbiera informacji o użytkownikach lub gdy operator spełnia obowiązek RODO na innych etapach, przykładowo podczas rejestracji, dokonywania zakupu czy zapisu do newslettera. Mimo tego polityka prywatności stanowi najprostszą formę zgromadzenia wszystkich obowiązków informacyjnych w jednym miejscu, bez obawy o przypadkowe pominięcie któregoś z wymogów, ustanowionych w wielu osobnych regulacjach. W związku z tym powinna znaleźć się na każdej stronie internetowej, której administrator zbiera i przetwarza dane osobowe odbiorców.
Jak napisać politykę prywatności?
Przygotowanie polityki prywatności powinno być poprzedzone dokładną analizą strony oraz danych osobowych jej użytkowników. Aby stworzyć rzetelny dokument, spełniający wymogi RODO, warto najpierw zastanowić się nad kilkoma podstawowymi kwestiami – jakie dane osobowe zbiera strona; do czego są wykorzystywane i czy są przekazywane dalej innym podmiotom; w jaki sposób są chronione; jak użytkownik może skontaktować się z administratorem i jakim sposobem może zmienić, sprostować lub usunąć zgromadzone dane; na jakiej podstawie operator może przetwarzać dane osobowe oraz czy strona internetowa zbiera i przetwarza pliki cookies. Odpowiedzi na te pytania powinny zostać zawarte w polityce prywatności. Należy także pamiętać, aby w dokumencie korzystać z pojęć wskazanych w RODO, takich jak „administrator danych osobowych”, „przetwarzanie danych osobowych” czy „zgoda na przetwarzanie danych osobowych”.