Nazwa domeny to jedna z pierwszych rzeczy, jaką widzą użytkownicy strony internetowej. Wpływa na rozpoznawalność oraz wizerunek witryny i jako taka odgrywa rolę wizytówki Twojej marki. Odpowiednio dobrana nazwa będzie budzić zainteresowanie i tym samym zwiększać ruch na stronie, natomiast niefortunny wybór może przynieść niepożądane rezultaty.
Nazwa domeny – co to?
Domena to unikalny adres, pod którym można znaleźć daną witrynę internetową. Wyświetlana w pasku przeglądarki, nazwa strony występuje po ciągu WWW i przed zakończeniem adresu (.pl, .com, .org i inne). Protokół http lub https nie stanowi części domeny. Nazwa może składać się z liter i cyfr, a jedynym znakiem specjalnym, który można zastosować, jest dywiz – najczęściej używa się go w celu oddzielenia kolejnych słów.
Jaką domenę wybrać?
Wybierając nazwę domeny, myśl o użytkownikach. Adres powinien być krótki, chwytliwy i łatwy do zapamiętania. Zbyt długa lub trudna do wymówienia nazwa strony internetowej sprawi, że potencjalni klienci nie będą w stanie o niej rozmawiać. Podczas tworzenia nazwy domeny weź pod uwagę następujące kwestie:
- długość: im krócej, tym lepiej;
- marka: włączenie marki w nazwę domeny pomoże w zdobyciu rozpoznawalności i stworzeniu spójnego wizerunku firmy;
- słowa kluczowe: użycie słów kluczowych pozwoli na jasne wskazanie, czego dotyczy strona i oferowane usługi.
Istotny jest także wybór odpowiedniego rozszerzenia domeny. Nazwy stron internetowych, cieszące się największym zaufaniem użytkowników, najczęściej posiadają końcówkę .pl, .com lub .com.pl. Rozszerzenie charakterystyczne dla serwisów rządowych to .gov, w przypadku jednostek edukacyjnych jest to .edu, a organizacji non-profit – .org.
Czego unikać w nazwach domeny?
Nazwy stron internetowych zyskują na prostocie. Tworząc własną domenę, unikaj stosowania polskich znaków. Choć teoretycznie można je stosować w adresach WWW, to użytkownicy Internetu są przyzwyczajeni, by wpisywać konkretne zapytania z pominięciem ą, ć, ę, ł i innych. Nie stosuj też zbyt wielu dywizów, które zmniejszają czytelność domeny. Niegdyś łączniki były często stosowane, aby do adresu strony przemycić jak najwięcej słów kluczowych. Obecnie nie ma to jednak znaczenia. Już od 2012 roku nazwa domeny nie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nie ma więc potrzeby przesycania jej słowami kluczowymi.