Call to action, czyli wezwanie do działania, to jeden z istotniejszych elementów strony internetowej. Pełni ważną rolę niezależnie od tego, czy nawołuje do wykupienia produktu lub usługi, czy zapisania się do newslettera. Dobrze zaprojektowany przycisk CTA może zachęcić klienta do decyzji i pomóc w zwiększeniu konwersji. Jak powinno wyglądać skuteczne call to action?
Call to action – co to jest?
Wezwanie call to action (CTA) może przyjąć różne formy – tekstu, ikony lub innego elementu graficznego. Jego celem jest zachęcenie odbiorcy do wykonania konkretnej czynności, zaplanowanej przez reklamodawcę. Przycisk CTA może zostać umieszczony w różnych miejscach na stronie – na landing page, podstronie produktowej czy banerze. Swoje zastosowanie znajdzie też w Google Ads i mailach promocyjnych. Powinien wykorzystywać zwięzły, atrakcyjny komunikat, który skłoni użytkownika do podjęcia działania. Ważne żeby był czytelny i zrozumiały dla odbiorcy.
Skuteczny przycisk call to action
Aby zaprojektować skuteczne CTA, należy przede wszystkim zadbać o dobrą widoczność hasła. Użytkownik nie może być zmuszony do samodzielnego szukania przycisku. Dlatego jego kolorystyka i rozmiar muszą być dobrane w taki sposób, by wyróżniać się na tle strony. Należy dopilnować, aby przycisk był dopasowany do ekranów różnych urządzeń – nie tylko komputera, ale także smartfona i tabletu. Ponadto call to action powinno wywoływać konkretne emocje – przede wszystkim poczucie pilności, które wzmocni przekaz i natychmiast zachęci odbiorcę do podjęcia akcji. Przyciski CTA powinny wykorzystywać język korzyści, kładąc nacisk na to, co zyska potencjalny klient. Przydatne w wezwaniach do akcji są tzw. power words, wśród których można wymienić m.in. „za darmo”, „szybko” czy „obniżka”. Oprócz tekstu nie można też zapomnieć o wykorzystaniu elementów graficznych, takich jak strzałki lub ikony związane z podejmowanym działaniem.
Call to action – przykłady
Przyciski CTA można podzielić ze względu na akcję, jakiej reklamodawca oczekuje od swojego odbiorcy. Najczęściej wezwania do działania pojawiają się na stronie, aby skłonić potencjalnych klientów do:
- zakupu produktu,
- zapisania się do newslettera,
- udziału w wydarzeniu, szkoleniu,
- nawiązania współpracy lub kontaktu z firmą,
- sprawdzenia oferty,
- założenia konta,
- wypełnienia ankiety lub formularza.
W przypadku wezwania do zakupu najczęściej pojawiającymi się hasłami są „Kup teraz” i „Dodaj do koszyka”. Zapraszając użytkowników do zapisania się do listy mailingowej, warto zapewnić im konkretną korzyść, płynącą z działania – przykładowo zniżkę dla subskrybentów lub informację o najnowszych trendach czy produktach („Zapisz się do newslettera, aby co tydzień otrzymywać wiadomości o najnowszych trendach”). Z kolei CTA wzywające do udziału w jakimś wydarzeniu lub szkoleniu, lepiej przedstawić w bezpośredniej formie „Biorę udział” niż „Wypełnij formularz”. Pierwsza opcja brzmi bardziej zachęcająco i nie obarcza odbiorcy perspektywą konieczności wykonania kolejnego zadania.